Onze missie
Onze school richt zich op de cognitieve, sociale en brede ontwikkeling van onze leerlingen. Daartoe bieden we een passend aanbod aan dat dekkend is voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren en bereidt onze leerlingen voor op het vervolgonderwijs.
We halen elke dag het beste uit onszelf en de leerlingen. We hebben bewust gekozen voor de gedragsaanpak School Wide Positive Behaviour Support (SWPBS) om samen te bouwen aan een duurzaam, positief schoolklimaat. Naast veel aandacht voor de basisvakken rekenen en taal, is er dan ook aandacht voor lessen in goed gedrag, burgerschap en identiteit. Hiermee beogen we dat onze leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, verantwoordelijke, respectvolle en toekomstgerichte wereldburgers met een sterke identiteit.
Groeimindset
Op onze school leren onze leerlingen om te reflecteren op hun eigen handelen. Hiermee realiseren wij dat onze leerlingen hun eigenaarschap vergroten en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces. Wij waarderen onze leerlingen op inzet (proces), zodat onze leerlingen meer uitdagingen willen aangaan en het leren zien als oefenmomenten om te groeien en dat het niet erg is om fouten te maken. Zo bevorderen wij een groeimindset. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen blijven groeien en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot een passend (en succesvol) vervolgonderwijs.
Onze missie
Wij willen onze leerlingen vormen tot betrokken wereldburgers door het bieden van kwalitatief goed en toekomstgericht onderwijs vanuit de islamitische identiteit.
Visie op leren
‘De mens leert van de wieg tot de graf’. Door onze aandacht voor de continue ontwikkeling van leerkrachten, leveren we kwalitatief goed onderwijs. Op de Hiraa dragen we kennis geleidelijk over door het toepassen van het IGDI en GRRIM-model. De leerkracht maakt het verschil en stimuleert de betrokkenheid en de actieve deelname van de leerlingen.
Visie op identiteit
Onderwijs is de basis van onze identiteit. IBS Hiraa is genoemd naar de plek waar de eerste overlevering ‘lees’ heeft plaatsgevonden. Met de eerste overlevering werd de deur naar nog meer kennis geopend. Wij willen onze leerlingen kennis voor het leven mee geven vanuit de islamitische identiteit. Dit betekent dat de uitgangspunten en doelstellingen van de school worden bepaald door dit referentiekader. Wij integreren deze grondhouding in al onze lessen en activiteiten. Verder krijgen onze leerlingen wekelijks les van een gespecialiseerde godsdienstleerkracht. Wij leren respect, verdraagzaamheid, eerlijkheid, verantwoordelijkheid en goed sociaal gedrag aan. Nu wij onze leerlingen willen vormen tot wereldburgers, besteden wij vanzelfsprekend ook aandacht aan de diverse religieuze en levensbeschouwelijke opvattingen. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een respectvolle wijze open staan voor de mening en visie van anderen. Wij zien een sterke relatie tussen onze islamitische identiteit, de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, het zijn van een actieve burger en sociale cohesie.