Over Onze school

Onze missie

 Onze school richt zich op de cognitieve, sociale en brede ontwikkeling van onze leerlingen. Daartoe bieden we een passend aanbod aan dat dekkend is voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren en bereidt onze leerlingen voor op het vervolgonderwijs.     We halen elke dag het beste uit onszelf en de leerlingen. We hebben bewust gekozen voor de gedragsaanpak School Wide Positive Behaviour Support (SWPBS) om samen te bouwen aan een duurzaam, positief schoolklimaat. Naast veel aandacht voor de basisvakken rekenen en taal, is er dan ook aandacht voor lessen in goed gedrag, burgerschap en identiteit. Hiermee beogen we dat onze leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, verantwoordelijke, respectvolle en toekomstgerichte wereldburgers met een sterke identiteit.       Groeimindset   Op onze school leren onze leerlingen om te reflecteren op hun eigen handelen. Hiermee realiseren wij dat onze leerlingen hun eigenaarschap vergroten en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces. Wij waarderen onze leerlingen op inzet (proces), zodat onze leerlingen meer uitdagingen willen aangaan en het leren zien als oefenmomenten om te groeien en dat het niet erg is om fouten te maken. Zo bevorderen wij een groeimindset. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen blijven groeien en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot een passend (en succesvol) vervolgonderwijs.     Onze missie   Wij willen onze leerlingen vormen tot betrokken wereldburgers door het bieden van kwalitatief goed en toekomstgericht onderwijs vanuit de islamitische identiteit.      Visie op leren   ‘De mens leert van de wieg tot de graf’. Door onze aandacht voor de continue ontwikkeling van leerkrachten, leveren we kwalitatief goed onderwijs. Op de Hiraa dragen we kennis geleidelijk over door het toepassen van het IGDI en GRRIM-model. De leerkracht maakt het verschil en stimuleert de betrokkenheid en de actieve deelname van de leerlingen.       Visie op identiteit    Onderwijs is de basis van onze identiteit. IBS Hiraa is genoemd naar de plek waar de eerste overlevering ‘lees’ heeft plaatsgevonden. Met de eerste overlevering werd de deur naar nog meer kennis geopend. Wij willen onze leerlingen kennis voor het leven mee geven vanuit de islamitische identiteit. Dit betekent dat de uitgangspunten en doelstellingen van de school worden bepaald door dit referentiekader. Wij integreren deze grondhouding in al onze lessen en activiteiten. Verder krijgen onze leerlingen wekelijks les van een gespecialiseerde godsdienstleerkracht. Wij leren respect, verdraagzaamheid, eerlijkheid, verantwoordelijkheid en goed sociaal gedrag aan. Nu wij onze leerlingen willen vormen tot wereldburgers, besteden wij vanzelfsprekend ook aandacht aan de diverse religieuze en levensbeschouwelijke opvattingen. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een respectvolle wijze open staan voor de mening en visie van anderen. Wij zien een sterke relatie tussen onze islamitische identiteit, de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, het zijn van een actieve burger en sociale cohesie.   

Onze islamitische identiteit

Islam is een levenswijze die leert het beste uit jezelf te halen, het beste van je omgeving te maken en dichterbij God te komen. De betekenis van islam in ons onderwijs gaat verder dan een gebedsruimte op school of een vrije dag tijdens het Offerfeest. De islamitische kernwaarden bepalen onze visie op alle aspecten die bij het onderwijs komen kijken. Dat betekent dat we letten op dingen zoals het begrijpen van de woorden van God, nadenken over onszelf, duurzaamheid en aandacht hebben voor wat er om ons heen gebeurt. We vinden het belangrijk om altijd eerlijk en betrouwbaar te zijn bij alles wat we doen. Ook hechten we waarde aan een fijne, professionele en toekomstgerichte onderlinge samenwerking met klasgenoten, collega’s, ouders en mensen in de buurt. Ons islamitisch basisonderwijs biedt een veilige basis voor zelfontwikkeling, zingeving en gemeenschapszin in een wereld vol maatschappelijke uitdagingen zoals individualisering en secularisering. Bij ons is elk kind welkom en we streven ernaar om elk kind een stevige basis te bieden en te stimuleren om zijn of haar talenten te ontwikkelen. Wij zien identiteit als een dynamisch proces in een veranderende samenleving. Onze identiteit wordt bepaald door het geloof in God en het gezag van de Koran en de daarvan afgeleide Soenna. Hieruit vloeit onze visie voort op onderwijs, opvoeding, vorming en het kind zelf, maar ook op het personeelsbeleid.    Wij zien ieder kind als uniek schepsel met unieke gaven, talenten en eigenschappen. Het is onze taak te werken aan een optimale ontplooiing hiervan. Door middel van het godsdienstonderwijs houden we de leerlingen voor wat God van ons vraagt en dragen we Islamitische waarden en normen over.    De identiteit is ook herkenbaar in het feit dat de SIPOR-scholen een gemeenschap willen zijn waar met en van elkaar geleerd wordt, als tegenwicht van individualisering. Wij zien onze scholen als oefenplek voor gemeenschap en solidariteit.    Op grond van de Koran heeft onze school negen waarden hoog in haar vaandel staan: 1. Godsbesef, 2. Verdraagzaamheid, 3. Rechtvaardigheid, 4. Zelfbeschikking, 5. Kwaliteit, 6. Transparantie, 7. Samenwerking, 8. Soberheid 9. Bescheidenheid en schaamte. Hoe deze waarden in ons onderwijs zichtbaar worden is uitgewerkt in de onderstaande statements. We stellen het kind centraal Ieder kind van wie de ouders zich aangetrokken voelen tot Islamitisch onderwijs is welkom bij SIPOR. De talenten van het kind vormen het uitgangspunt voor ons handelen. Onze begeleiding en zorg zijn erop gericht deze talenten maximaal tot ontwikkeling te laten komen. Daarbij stimuleren we niet alleen talenten op het cognitieve vlak, maar ook die op emotioneel, fysiek en spiritueel gebied. Wanneer een leerling zorg nodig heeft die wij zelf niet kunnen bieden, helpen we deze te vinden.     We bieden elkaar zorg Er zijn voor je naaste is een heel belangrijke islamitische kernwaarde. Wij vertalen dat in goede leerlingenzorg en goed personeelsbeleid. Maar het komt ook tot uiting in de kleine dingen, de manier waarop we met elkaar omgaan en de sfeer die we op onze scholen creëren.    We zijn gericht op samenwerking Onderwijs is tegenwoordig teamwork. Daarom gaan wij uit van partnership. We betrekken de ouders actief bij de ontwikkeling van hun kinderen. De schoolteams voelen zich gezamenlijk verantwoordelijk voor het klimaat en de prestaties op school. We werken ook samen met diverse andere onderwijsinstellingen en gemeentelijke instellingen. Op die manier zorgen we voor één geheel van leren en zorg.    We zijn gericht op kwaliteit We ontwikkelen ons tot een professionele organisatie waar het onderwijs van hoge kwaliteit is en kinderen en personeel zich uitgedaagd voelen. Op elk niveau van de organisatie stellen we doelen en evalueren we de kwaliteit van product en proces.    We zijn toekomstgericht Onderwijs is per definitie gericht op de toekomst, omdat we jonge mensen begeleiden in hun ontwikkeling. We zijn vernieuwend, maar zonder verworvenheden en bestaande kwaliteit te verwaarlozen.    We spelen actief in op maatschappelijke ontwikkelingen We zijn ons bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid in de context van de Nederlandse samenleving. Daarom formuleren wij antwoorden op vragen die de samenleving ons stelt. Daartoe behoort dat we kinderen verantwoordelijkheidsgevoel bijbrengen en leren hun eigen mening te verwoorden en eigen initiatieven te nemen. Zij zijn immers zelf (mede)verantwoordelijk voor hun eigen toekomst. Door aandacht te besteden aan het milieu, mensenrechten en de verdeling van welvaart in de wereld maken we onze kinderen bewust van hun verantwoordelijkheid voor de schepping. Op deze website vindt u meer informatie over onze school. Mocht u meer willen weten, dan kunt u contact met ons opnemen. 

Cookie instellingen